Recenze: Selekce - Kiera Cassová

Překladatel/ka: Jana Montorio Doležalová
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 287 stran
Série: Selekce
Rok: 2014
Anotace:
"Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu. Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala – a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit."

Selekce je podle mě neotřelým nápadem ve světě young adult. Sice by trošku mohla připomínat Hunger games jen v lehčím a dívčím podání, ale opak je pravdou.

Selekce je nádherně zpracovaný příběh. Každá malá holčička určitě sní o princeznách. (Panenky Barbie to jen podporují.) A young adult je velmi otevřený žánr. Dalo se tedy čekat, že se nějaká série o princeznách objeví.  A ono se stalo. Ale díky tomu, jak je tato kniha je pojatá, je podle mě nesmírně originální. Kdo, kdy slyšel, že by proběhlo něco jako Selekce a princ si pomocí soutěže vybíral svou budoucí manželku z obyčejného lidu?

Příběhu nemohu nic vytknout. Běžel plynule od začátku dokonce. Byly tu snad všechny momenty, které by člověk očekával. Od oznámení Selekce, přes dojezd Americi do paláce v Angeles, až po vyřazování dívek ze Selekce. A autorka se nezdržovala moc s popisy. Jak prostředí, tak lidí. Vždy jen velmi stručně a výstižně. To já moc oceňuji. A navíc příběh tak krásně navazoval i po kapitolách, až jsem občas úplně zapomínala, že snad nějaké kapitoly jsou.

Styl psaní autorky je také úžasný. Je určitě hodně prostý, až na některá odborná slova týkající se politiky, ale to se právě podle mě k příběhu hodí. Vůbec jsem se nezadrhávala jako u jiných knih. Opravdu skvělý styl k tomuto tématu a žánru.

Postavy jsou nádherně vykreslené. Najdeme tu klasický romantický trojúhelník mezi Americou, Aspenem a Maxonem. Ten snad nesmí v young adult nikdy chybět, protože dnes nenajdeme knihu, kde milostný trojúhelník není. Nebo velmi těžko. Autoři si zřejmě myslí, že young adult kniha bez milostného trojúhelníku není dobré a tak jsou milostné trojúhelníky skoro v každé knize. Ale najdeme tu další očekávané postavy jako je Marlee, nejlepší kamarádka Americi a samozřejmě holka, co všem leze na nervy, Celesta. America je podle mě charakterově zapadá do tohoto příběhu. Není to ani ta naivka, která od začátku věří, že si ji princ vezme a nic jiného nevidí, ale zase není taková mrcha jako Celesta. Je něco mezi. Navíc od začátku princi nepodléhá, čehož je důkaz situace, kdy princovi nabídne spojenectví a v paláci je pouze pro jídlo a peníze pro rodinu. Maxon je, jak se dalo předpokládat, dokonalý princ i muž. Z předpokladu suchara a snoba se vyklube džentlmen a milý mladý muž. Ale je svým způsobem originální. Až tak milého muže bych asi nikdy nepotkala. Natož prince. A Aspen? Typický kluk z doby před Selekcí, ale touží se k Americe vrátit a ona se kvůli tomu cítí špatná vůči Maxonovi. Takže dokonalý milostný trojúhelník. Ale hlavně autorka skvěle umí vykreslit povahy postav a tím lépe, že nádherně zapadají do příběhu.

Autorka:
Kiera Cass se narodila v Jižní Karolíně. Po střední škole se její touho stalo divadlo. Svoji prvotinu vydala v roce 2009. Ta však neměla příliš velký úspěch. Svoji druhou knihu vydala v roce 2012. Ta se během krátkého času stala bestsellerem .

Závěrem bych chtěla snad jen dodat, že se mi kniha opravdu velmi líbila. Podle mě, pokud si chcete odpočinout na nic nemyslet a jen se věnovat paláci a Americe s Maxonem, je tohle kniha přesně pro vás. Já jsem si knihu moc užila a už se vrhám na druhý díl  :) Rozhodně doporučuji. Ale jelikož, je to pouze jednoduchá, i když velmi povedená kniha, znám i lepší a hlubší knihy proto dávám knize:
4/5 hvězdiček