Recenze: Projekt manželka - Graeme Simsion

Překladatel/ka: Jana Jašová
Nakladatelství: Fortuna Libri
Počet stran: 295 stran
Série: Don Tillman
Rok: 2013
Anotace:
Don Tillman se chce oženit, ale stále nemůže najít tu pravou. Jeho problém má vyřešit Projekt Manželka, a tak navrhne šestnáctistránkový dotazník, který mu má pomoci najít dokonalou partnerku. Rozhodně to nemá být barmanka, kuřačka, která ještě navíc ráda pije alkohol a chodí věčně pozdě. Ale Rosie Jarmanová je přesně taková! Taky je energická, inteligentní a krásná a i ona někoho hledá - chce poznat svého biologického otce. Při svém pátrání narazí na profesora genetiky Dona a ve vteřině mu obrátí život naruby... Román se stal celosvětovým fenoménem a práva na vydání se prodala do více než třiceti zemí. Společnost Sony Pictures koupila práva na jeho zfilmování.

Projekt manželka je skvělá kniha o tom jak se i člověk, který je asociální a má aspergerův syndrom může zamilovat a kvůli ženě, kterou miluje se dokonce i změnit a naučit se být více společenský.

Do Tillman je profesor genetiky na Melbourneské univerzitě. Je spokojený se vým životem, kde se řídí svým rozvrhem. Rozvrhem postaveným na minutách a jídelníčku na výživových hodnotách. Každý týden jí to samé a dělá to samé. Dokud se neobjeví Rosie. S Rosie se toto všechno naruší a začne dobrodružství. Nádherné dobrodružství, kde Don a Rosie hledají jejího biologického otce. Kniha se mi nesmírně líbí. Nemůžu si ji vynachválit. Je vtipná, romantická, prostě úžasná. Její čtení jsem si nesmírně užívala a neskutečně jsem se nasmála některým situacím, které vznikaly, protože Don nechápe emoce a proto věci řeší pouze na základě logiky a ne společenských konvencí.

Příběh je naprosto dokonalý a originální. Ještě jsem příběh o muži s aspergerovým sydromem. Nemá jedinou chybičku. Krásně plyne. Kniha je díky některým situacím vtipný. Obzvlášť ve scénách, kde Don nechápe některá fráze a bere vše doslova. Opravdu se u knihy nasmějete. Navíc je příběh i romantický zvlášť u konce kdy Don prozře. Prostě dokonalost.

Styl psaní je poutavý. Člověk se od knihy díky němu nedokáže odtrhnout. Je plynulý, takže se člověk nezadrhává. Nemám mu co vytknout. No vlastně nemám co vytknout celé knize. Zdá se mi prostě dokonalá celá.

Postavy nádherně popsané. Je podle mě docela obtížné umět popsat a charakterizovat, člověka, který je postižený aspergerovým syndromem, protože tento člověk nechápe emoce. Zvlášť lásku. A přesto autor vystihl Dona Tilmana výborně. Hlavně to, jak Don některé fráze a bere je doslova. Nebo, jak se díky Rose dokáže změnit. Naučit se trochu lidských frází a začne se lépe oblékat. Navíc Rosie se k Donovi nesmírně hodí. Ona je normální, možná jen malinko trhlá. A to je prakticky tvoří skvělý pár. A navíc vedlejší dějová linka s Genem a Claudií je naprosto doplňující. Ukazuje, že volné manželství není moc dobrým řešením. Ale hlavně všechny postavy krásně do příběhu zapadají a žádná nevyčnívá. Prostě znovu nemám postavám, co vytknout

Autor:
Graeme C. Simsion FACS je australský spisovatel a počítačový odborník narozený na Novém Zélandě.

Závěrem bych chtěla říct, že knihu určitě doporučuji pokud se chcete zasmát a na nějakou dobu se odreagovat. Nebo zjistit, jak žijí lidé s aspergerovým syndromem. Rozhodně to není lehké. Ani pro osobu, která se s člověkem, který trpí aspergerovým syndromem setkávat. Pro mě je to naprosto geniální kniha, která nemá obdoby. proto dávám knize:

5/5 hvězdiček