Recenze: Nebe je všude - Jandy Nelsonová

Překladatel/ka: Veronika Volhejnová
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 297 stran
Série: -
Rok: 2015
Anotace:
Sedmnáctiletá Lennie je knihomolka, má ráda muziku a svůj klarinet. Žije spokojeně ve stínu své báječné sestry a trochu jí hraje druhé housle. Sedmnáct let se dělily o šaty, myšlenky, radosti i strasti. Ale teď je Bailey mrtvá a Lennie najednou přespává v domě plném smutku pod zamračenou oblohou. Jako by někdo vypnul nebe. Lennie se navíc do toho všeho zamiluje – poprvé ve svém životě a hned do dvou kluků. Joeho tajemný úsměv trumfne snad už jen jeho hudební talent a Toby je tichý pohodář, skejťák a hlavně Baileyina velká láska.

Lennie z toho má pěkně zamotanou hlavu, jeden z kluků jí pomůže vymanit se ze smutku, druhý ji do něj naopak uvrhává. Lennie se pokouší vypsat si duši na každý kus papíru, který najde, ale pomůže jí to najít tu pravou cestu, svou vlastní melodii ve všem tom hluku na světě? Křehký a dojemný příběh o ztrátě a životě, palčivých pocitech bezmoci a nenávisti i lásce zároveň.

Nebe je všude je kniha, která ukazuje, jak je někdy těžké vyrovnat se smrtí blízkého. A jak jsme někdy strašně zoufalí a postrádáme toho mrtvého. Přesně takhle na tom je Lennie. Do teď žila v Bailyně stínu a teď tam najednou její sestra není.

Lennie prožila s Baily celý život. Sdílela s ní každé trápení, každou myšlenku, prostě všechno. A najednou tu její sestra není. A ona je z toho zoufalá. A snaží se s její smrtí vyrovnat jakýmkoliv způsobem. Jak se říká: zoufalí lidé, dělají zoufalé věci. A některé zoufalé věci, respektive činy její okolí neschvaluje a ani ona sama, ale nedokáže si pomoci. Navíc s objeví nový kluk jménem Joe, který ji nakonec pomůže.

Příběh je velmi dobrý. Tedy pokud vám nevadí, že popravdě, Lennie stále  o Baily mluví. Ano je těžké se smrtí své sestry vyrovnat, ale autorka to podává tak, že Lennie na Baily myslí neustále. tedy spíš na to, co už Baily nikdy neudělá. Ale uznávám, každý se smrtí vyrovnává jinak. Jinak je příběh perfektní. Lennie sice smutní, ale objeví se Joe a skoro vše obrátí naruby. Ona se zamiluje a je šťastná. A dál příběh plyne a má dobrou záplatku, takže příběh je super.

Styl psaní je taky hodně dobrý. Člověk se při čtení nezadrhává a příběh jen plyne a plyne. Knihu máte přečtenou za chvilku a ještě vás nenudí. Aspoň mě nenudila. Takže styl psaní je perfektní. Nemám co vytknout.

Postavy jsou výborné. Jsou výjimečné přesně tak, jak mají být, když žijí v severní Kalifornii, ráji dnešních hippies. Navíc postavy zapadají přesně do příběhu. Žádná nevyčnívá. Joe je tak akorát šťastný, ale na druhou stranu správně zásadový, když nějakou dobu nechce Lennie odpustit to, co mu provedla. Toby je tak akorát zoufalý, aby kniha měla nějakou zápletku a milostný trojúhelník. Strýc Velikán je prostě strýc Velikán. Nejvíce mě zaujalo kolikrát byl ženatý. Takové úctyhodné číslo. A bábi? To je podle mě obdivuhodná žena. Ztratila vlastně 2 dcery s přesto se nezhroutila tak, jako Lennie. Postavám nemám prostě co vytknout. Velmi se mi líbily.

Autorka:
Jandy Nelsonová (25. litopadu 1965) je americká autorka mladých dospělých fikcí. Než se rozhodla začít s kariérou spisovatele, pracovala 13 let jako literární agent. Je držitelem BA z Cornell University, stejně jako MFA v poezii a dětském psaní z Brown University a Vermont College of Fine Arts. Jandy Nelsonová žije v San Franciscu, Kalifornie

Závěrem bych chtěla říct, že pokud si chcete přečíst knihu o tom, jak se mladá dívka vyrovnává se smrtí své sestry a zároveň se zamiluje do kluka, je tato kniha přesně pro vás. Rozhodně knihu doporučuji. Velmi se mi líbila, tím, jak se Lennie zajímavým způsobem vyrovnává se smrtí své sestry. Proto knize dávám toto hodnocení:

4/5 hvězdiček